Saturday, March 7, 2009

KACA DALAM RIBUAN PERMATA



Terlalu sukar untuk mendefisinikan sesuatu perkara dan membuat penilaian yang baik bahkan mungkin terlalu sukar untuk mencapai sasaran ramalan yang kita cipta. Ya kita kan bukannya ada satu kuasa meramal sesuatu perkara agar tepat. Yang terungkap bila sesuatu perkara menepati ramalan kita ialah perkataan 'kebetulan'. Namun bila orang yang berkuasa dan beraoutoriti yang meramal dan kebetulan tepat, maka kita akan katakan itulah anugerah yang hanya bisa diperoleh oleh orang-orang tertentu. Benarkah? ala benarkan.
Dr.Tuah dalam penulisannya brkaitan Motivasi Diri pernah mengungkap dengan gahnya tentang perihal seorang sahabat. Dalam mengungkap ramalan kehidupan kita, kita sering terbayang akan kebahagian, kemanisan yang penuh nikmat. Bila adanya masalah yang keci,l ramalan kita bertukar sebaliknya. Dalam mencanai dan mencerakinkan ramalan kita, betapa kita telah megakui akan kelemahan sebagai manusia. Hai hidup ni macam satu mainan pula kan.Ha betullah mainan kerana Pencipta alam pun mengakui dunia ni hanya tempat bersenda gurau. Roda yang kita kayuh telah lama keletihan dan kepenatan. Rehat adalah cara terbaik sebelum melabuhkan sayap perjuangan untuk mengayuh lagi roda kehidupan. Dalam dunia yang wajar dilayari dengan penuh keindahan bersahabat.

1 comments:

nuhaa said...

satu hari nanti...aku mst rindu saat2 cmni...ngn kawan2...huhu..ntah bile kite leh jumpe lg ek....gurau2..ketawe same2....makan2...minum2...belaja same...huhu..sedihnyer...

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template