Saturday, September 19, 2009

HARI LAHIR DAN SYAWAL KESYUKURAN

18 September 2009 genaplah insan berkulit hitam manis ini 23 tahun. lagi 4 tahun kahwinlah.amin. gatal kan. terima kasih buat yang kusayangi atas pemberian jam yang agak mahal harganya.apolo club jenamanya. makin sayang rasanya.nikmat.syukur. kepada adikku amir yang tongkang mulutnya terima kasih untuk hadiah yang bermakna itu. sangat teruja sekali. kepada zarul, henry, kaza, dan adik beradikku terima kasih untuk pemberian yang amat kuhargai. kepada adikku don dan adik beradik yang lain sangat syahdu bila dinyanyikan lagu "Allah selamatkan Abang" dan lagu "selamat hari jadi". Untuk Rahman, Asmadi, Ain, Zack, Almu, Din, Koleng, Salamak dan sesiapa sahaja yang mengingati hari lahir sanginsankerdil semoga doa kalian dimakbul Ilahi. Untuk kawan kekasihku yang menyambut ulang tahunku dengan kek buatannya yang istimewa, tiada ungkapan lafaz. biarlah ia menjadi sarang untuk menertak benih kecintaan kerana Ilahi untuk juwitaku. buat pertama kalinya aku menyambut ulang tahun dengan kek buatan orang yang tersayang. suraya, kasma dan beberapa geng yang tak kukenali terima kasih bangat ya.

.........................


"Ria, jangan sedih k...abang tak sedih pun.... biarlah kisah sedih ini kita sahaja yang kongsi.... cukuplah segalanya yang telah dilalui.... insyaAllah tahun depan abang beraya dengan korang.... melengkapkan jumlah yang sentiasa kosong".

Aku tahu nada anggukkan adik kesayanganku pasti penuh dengan irama kesyahduan dengan jawapan hipokrit seorang abang. Aku dapat rasakan sebak yang menerobos jiwanya. Dari seorang yang lincah berkata-kata hanya diam membisu tetiba sahaja. maafkan abang menghilangkan suasana raya yang meria. kesedihan ini akan bermakna bila kita berjumpa nanti. Aku sayang kalian melebihi sayang pada diri ini. semoga kasih kita menjadi landasan untuk menempa tiket jannah Ilahi. Kata pembakar semangatku Ain Fatihah aku kuat menghadapi raya di perantauan ini. kuatlah sangat. Baru sebentar tadi peluh jantan keluar menahan ego untuk tidak menangis. Akhirnya aira mata pemuda yang memiliki senyuman semanis gula ini cair. Gagal melonjakkan keegoaan sang lelaki.
Sambutlah syawal ini dengan penuh kehambaan dan rasa kemenangan atas segala dugaan yang di tempuh di bulan Ramadhan. Semoga ramadhan kali ini menjadikan kita lebih ingin mendamba cinta ILAHI melebihi cinta sesama manusia.
Jujurnya, berat untuk meneruskan celoteh kali ini dengan iringan titik-titik kerinduan. Kadang-kadang tangan ini terhenti dari terus berkata-kata untuk melayan perasaan.Tatkala hidangan ayam,rendang,daging, ketupat, dan burasak menjadi santapan orang banyak, aku hanya mengalas perut dengan roti dan air milo susu sebelum solat raya. KUIH RAYA? teringat aku raya tahun lepas apabila syawal ketujuh baru aku dapat merasa kuih raya dari seorang teman. kali ini entah raya keberapa baru aku dapat merasa kuih raya. kempunan.
Apa yang ingin aku labuhkan untuk perkongsian kali ini ialah baju raya yang aku belikan untuk keluarga tersayang.kegembiraan hanya Allah s.w.t yang mengerti. Betapa aku sangat gembira berbaur syukur atas kemampuan yang ada bagi membelikan pakaian raya keluarga untuk syawal kali ini. Tema kehijauan. terima kasih kaza, kerana menemani aku memilih baju raya untuk keluargaku.

Inilah baju raya tahun ini untuk ayah dan mak tercinta. pada mulanya nak belikan bapa aku jubah hijau tapi bajet tak cukup pula. so batik ini pun cukup la. yang sebelah ini pula baju mak aku. pakaian paling mahal antara semua yang aku beli untuk raya kali ini.


yang ini adalah untuk kakak aku. memang raya sakanlah keluargaku dengan penuh kehijauan. harap-harap kakak gembira di pagi syawal dengan keluarga tersayang. Segala ranjau yang ditempuh dijadikan iktibar untuk kehidupan hari esok. Banyak cerita yang kita kongsi bersama. InsyaAllah setiap ujian yang kakak tempuh akan bermakna jika kakak pandai bermain dengan kebijakan akal.
yang ini untuk adik perempuan aku. Jumariah haji Ismail. awalnya tak nak beli baju ini tapi warna hijau pisang dan corak manik baju ni buat aku cair, harga tak jadi masalah buat aku demi sayang ini.
Sebelah kiri ini baju untuk anak buah sulung aku. anak kepada kakak aku. sebelah kanan ini adalah tiga baju melayu untuk adik-adik lelaki aku. seorang belajar di papar sabah kos kemahiran untuk orang bisu. aku tidak sabar untuk melihat gelagatnya yang digambatkan semakin berubah dengan ilmunya. makin rajin membantu mak di dapur dan kerap melabuhkan punggung di rumah Ilahi. Baru beberapa bulan di bumi yang agak jauh dari keluarga, sudah bijak menasihati abang dan adiknya tentang tuntutan agama. ingat aku masa aku paksa dengan kekerasan untuk menunaikan solat berjemaah bersama denganku dan adik beradik yang lain. Dia enggan dan mengeluarkan isyarat bahawa dia tidak tahu untuk solat. Sungguh aku benar-benar tidak sabar untuk memeluknya. Terima kasih ya Allah s.w.t atas pemberian yang bermakna ini. adik lelaki aku yang kedua ni belajar di Sekolah Menengah Teknik Lahad Datu Sabah. Kemahiran landskap. Tahun ini dia akan menduduki SPM. aku selalu doakan kejayaan buatnya agar dapat belajar sejauh yang boleh. abang percaya budi boleh buat yang terbaik sebagai hadiah buat mak dan ayah. yang ketiga adalah adik paling bongsu dalam keluarga aku. Kahar jannatin Haji Ismail. Bapa aku kata nak kita semua ahli keluarga bina kehidupan di "jannatin Firdaus". amin.yang terakhir ini adalah satu-satunya yang termampu kubeli untuk adik perempuan aku yang jaraknya setahun muda dariku. sikapnya yang amat memehami kehidupanku di sini membuatnya tidak mahu dibelikan apa-apa. tapi aku belikan juga sehelai tudung walaupun aku tidak arif untuk memilih.

Pagi raya tadi keluargaku mengayakan pakaian yang aku beli. bersyukur amat.
Di syawal ini aku nak kongsi kegembiraan juga pada kalian semua. meskipun dalam kesyaduhan syawal aku sangat bersyukur dengan kehadiran srikandi seri syawal.
Terubat juga sedih ini pada keluarga dengan kehadirannya. Macam sesuatu yang dirancang untuk kami raya bersama diperantauan, tapi inilah syurga Cinta sang manusia seperti kami. tidak pernah dirancang namun, keinginan untuk beraya di kampung halaman akhirnya ditentukan Ilahi di Kolej kediaman kami. sedih, ketawa, menangis dan sangat teruja kami saling berkongsi rasa. aku amat menyayanginya. ikhlas. harap kalian mendoakan kesejahteraan kami. chewah>>>>>>>jiwang.

8 comments:

kayrolldin said...

selamat hari raya..

tia aliya said...

ehem2...

ain fathihah said...

wahh3x..

slmt hr ry

Muafakat Kita said...

kenapa abang din tak pakai baju ijau jugak...kalo tak..kan dah sedondon...makin bahagia abang kita sorang ni...semoga ALLAH selalu memberkati kalian berdua...Amin

gardies gerndoot said...

aku kenal budak tuh!!!
aku kenal gadis tuh!!!
aku kenal hasisah!!!
aku kenal dia!!!
hohoho....

airenminoz lee seung ho said...

ustdz kim salam ngn akak hasisah smoga kowg bhgia..ermm..nice bju ry fmily ustdz color green i like it..hue..hue..:p...S3lAmAt HaRiEy RaYa...

airenminoz lee seung ho said...

ustdz kim salam ngn akak hasisah smoga kowg bhgia..ermm..nice bju ry fmily ustdz color green i like it..hue..hue..:p...S3lAmAt HaRiEy RaYa...

airenminoz lee seung ho said...

nice baju ry fmily ustdz color green..i like it ><...kiM salaM nGn Akak hAsIsAh

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template